کاربردهای غیرقانونی بلاکچین

کاربردهای غیرقانونی بلاکچین

کاربردهای غیرقانونی بلاکچین، تضعیف شخصیت های حقوقی، و جایگزینی مقررات دولتی با مقررات بلاکچین

دوشنبه ها با بلاک چین – درس گفتار چهارم

دکتر سیدعرفان لاجوردی – مدیرعامل موسسه حقوقی فرصت

تقدیم به ساتوشی ناکاماتو

بلاکچین، برای پشتیبانی از برنامه‌هایی استفاده شده است که محدودیت‌های مربوط به معاملات آنلاین و تجارت الکترونیکی را کنار ‌می ‌زنند و از کازینوهای کاملاً خودکاری پشتیبانی می کنند که از طریق بخش مرکزی کنترل نمی ‌شوند و بازارهای غیر متمرکز تجارت الکترونیکی را پدید می آورند که خرید و فروش کالا را بدون اتکا به eBay‌‌، Craigslist یا حتی جاده ابریشم تسهیل می‌ کنند. این برنامه‌ها، به تسهیل فروش مواد مخدر کمک می‌کنند؛ و در صورت پذیرش گسترده، می‌ توانند محدودیت‌ های دولتی در زمینه عادت ‌های بد و سایر فعالیت‌ های ناخوشایند اجتماعی را نقض کنند.

بلاکچین ‌ها با دادن اختیار و قدرت به برنامه ‌های جدید اشتراک گذاری فایل‌ های همتا، سیستم عامل‌ های ارتباطی غیر متمرکز و شبکه‌ های اجتماعی که به ماهیت تخریب ناپذیر و انعطاف پذیر بلاکچین متکی هستند، و هم چنین سایر شبکه‌های همتا، به تسهیل جریان اطلاعات ازطریق انتشار مطالب دارای حق چاپ، تحریک کننده و نامناسب، کمک می‌ کنند. این سرویس‌ ها اگر به طور گسترده مورد استفاده قرار بگیرند، بدون در نظر گرفتن هزینه ‌های اجتماعی و سیاسی که ‌می ‌تواند به مراه داشته باشد، می‌ توانند تلاش‌ های دولت و شرکت‌ ها را برای کنترل، فیلتر و سانسور اطلاعات در اینترنت ناکام بگذارند.

اگر بلاکچین‌ ها از نظر سرعت، اجرا، عملکرد و قابلیت در دسترس بودن پیشرفت کنند، در طولانی مدت، این فناوری می ‌تواند شروع به شکل دهی سازمان هایی کند که با شرکت‌ های سنتی و سایر اشخاص حقوقی رقابت می نمایند و حتی ممکن است منجر به ظهور دستگاه‌ های مستقل و خودمختار و ربات‌هایی شود که مستقل از هر شخص ثالث دیگری، ازجمله دولت ها و اپراتورهای واسطه به فعالیت می پردازند.

توانایی بلاکچین در تسهیل و پشتیبانی از سیستم‌ های مستقل، به طور فزاینده، چالش‌هایی را بر سر راه آن دسته از دولت ‌ها و نهادهای نظارتی پدید آورد که به دنبال کنترل، شکل دادن یا تأثیرگذاری بر توسعه فن آوری بلاکچین هستند. مانند بسیاری دیگر از فن آوری‌ها، بلاکچین‌ ها می ‌توانند هم برای حمایت و هم برای تضعیف قوانین و مقررات موجود استفاده شوند، اما آن چه این فن آوری را به ویژه قدرتمند می‌ کند، توانایی آن در تسهیل ایجاد سیستم‌ های رمزنگاری انعطاف پذیر، ضد رشوه و خود مختار است که در سراسر جهان کار می‌ کنند و ابزارهای مالی و قراردادی جدیدی را در اختیار مردم قرار می ‌دهند که می‌ توانند جایگزین عملکردهای کلیدی جامعه شوند. با استفاده از بلاکچین، افراد می ‌توانند سیستم‌ های قانونی یا قراردادهای هوشمند خود را بسازند که توسط پروتکل بنیادین شبکه بلاکچین اجرا ‌می‌شود‌. این سیستم‌ ها نظم بدون قانونی را ایجاد می‌کنند و پدیده ای را به وجود می آورند که می‌ توان چارچوب‌ های نظارتی خصوصی یا lex cryptographica نامید. چنین چارچوب هایی، برنامه ‌نویسان نرم‌افزاری را قادر می ‌سازند ابزارها و خدماتی را ایجاد کنند که مستقل از فرایند قضایی دولتی، اجرای موثر طیف وسیعی از فعالیت ‌های اقتصادی و اجتماعی فراملی را تضمین می کنند.

مقالات دیگر :

کاربردهای بلاک چین در بازارهای مالی

نظری دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Call Now Buttonتماس با ما