تعریف ساده ی بلاکچین

تعریف ساده ی بلاکچین

تعریف ساده ی بلاکچین و
اینترنت چگونه پدید آمد؟

دوشنبه ها با بلاک چین – درس گفتار هشتم

دکتر سیدعرفان لاجوردی – مدیرعامل موسسه حقوقی فرصت

تقدیم به ساتوشی ناکاماتو

در کنه خود، بلاکچین ‌ها پایگاه داده غیرمتمرکز هستند که توسط یک شبکه توزیع شده ی رایانه ای نگهداری می ‌شوند. ‌آن‌ ها انواع مختلف فن ‌آوری‌ها – از جمله شبکه ‌های همتا به همتا، رمزنگاری کلید عمومی – خصوصی و سازوکارهای اجماع – را با هم ترکیب می‌ کنند تا نوع جدیدی از پایگاه داده ایجاد کنند.

تا زمان تولد اینترنت، رایانه‌ ها از انزوا رنج می‌ بردند. ‌آن‌ ها به مثابه جزایری بودند که جز از طریق کابل ‌های دست و پا گیر، راهی برای اتصال به یکدیگر نداشتند. در اواخر دهه ی 1950 همه چیز تغییر کرد. با پرتاب موفقیت آمیز اسپوتنیک به فضا توسط شوروی و شدت گرفتن ترس از جنگ سرد، محققان شرکت رند (Rand)، مطالعه ی الگوی محاسبات جدیدی را آغاز کردند، به این امید که سیستمی پدید آورند تا بتواند در برابر یک فاجعه هسته‌ای مقاومت کند. در آگوست 1964، پس از سال ها تحقیق، پل باران (Paul Baran)، یکی از محققان رند، پیشرفت بزرگی را گزارش داد. با استفاده از فناوری موسوم به سوئیچینگ بسته ای (packet switching)، باران توانست اطلاعاتی را از یک رایانه به رایانه دیگر ارسال کند و گویی با افسون و جادو، آن قطعات را دوباره کنار هم قرار دهد.

براساس تحقیقات باران، آژانس پروژه ‌های تحقیقاتی پیشرفته (ARPA) وزارت دفاع ایالات متحده، با استفاده از این فن آوری جدید، اولین شبکه ی رایانه ای را با نام ARPAnet ایجاد کرد که بعداً به DARPAnet تغییر نام یافت، زیرا عبارت “Defense” به ابتدای نام آژانس افزوده شد و به محققان و دانشگاهیان برای به اشتراک گذاشتن پرونده ‌ها و تبادل منابع با یکدیگر کمک کرد. طی دهه‌ های بعد، قدرت این شبکه جدید با افزایش لایه‌ های اضافی فن آوری – مانند IP/TCP (برنامه ی کنترل انتقال و پروتکل اینترنت) و سامانه ی نام دامنه (ساناد) (DNS domain name services) – که برای سهولت در شناسایی رایانه ‌های موجود در شبکه و اطمینان از مسیریابی مناسب اطلاعات، توسعه یافته بودند، افزایش یافت. کامپیوترها دیگر در انزوا نبودند. اکنون ‌آن‌ ها با استفاده از لایه ‌های نازک کُد کنار هم قرار می‌ گرفتند.

تعریف ساده ی بلاکچین

مقالات دیگر :

دولت ها چگونه بلاکچین را کنترل خواهند کرد

نظری دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Call Now Buttonتماس با ما