کاربردهای بلاک چین در بازارهای مالی

کاربردهای بلاک چین در بازارهای مالی

کاربردهای بلاک چین در بازارهای مالی

دوشنبه ها با بلاک چین – درس گفتار سوم

دکتر سیدعرفان لاجوردی – مدیرعامل موسسه حقوقی فرصت

تقدیم به ساتوشی ناکاماتو

کاربردهای بلاک چین در بازارهای مالی: اتاق تسویه ی متمرکز، اوراق بهادار، اوراق مشتق، اوراق قرضه، تقدم خرید و فروش، معملات آتی، معاملات قیمت معین آتی، مبادله ی آتی

از زمان راه اندازی ‌بیت‌ کوین در 2009، ‌بلاک چین، بنیان مجموعه ای از خدمات آنلاین را پی ریزی کرد که از فن آوری، برای ذخیره ی اطلاعات و اجرای فرآیندهای رایانه ای استفاده می کند. هدف برخی از این برنامه‌ ها، تحقق چشم‌ اندازی است که مِی صورت بندی کرده بود؛ برخی دیگر از این برنامه ها نیز، ارائه ی خدماتی قانونی را تسهیل می کردند.

همان طور که ‌بیت ‌کوین نشان داده است، فن آوری بلاک چین، از سیستم ‌های انتقالِ ارزشِ غیرمتمرکز و جهانی پشتیبانی می کند که فراملی و مبتنی بر هویت های ناشناس هستند. با استفاده از بلاک چین، همگان ‌می ‌توانند ارزهای دیجیتال، مانند ‌بیت‌ کوین یا دارایی ‌های با ارزش دیگری را بدون نیاز به اعتماد و یا یک اتاق تسویه ی متمرکز (centralized clearinghouse)، بدون افشای هویت خود مبادله کنند. بلاک چین ها، در پس سیستم‌ های جدید انتقال همتا به همتا نشسته‌ اند؛ و هزینه ی ارسال وجوه، به خارج را کاهش می ‌دهند. این فن آوری، در صنعت خدمات مالی، برای خود، جایگاهی دست و پا کرده ؛ و سیستم ‌های غیرمتمرکز جدیدی را در مراکز مالی جهانی، از جمله در زمینه ی اوراق بهادار (Securities) و اوراق مشتق (Derivatives) ، پدید آورده است . اوراق مشتق، آن دسته اوراق بهادار یا اسناد تجاری هستند که ارزش آن ها از اوراق بهادار، اسناد تجاری و یا دارایی هایِ واقعیِ دیگری، نظیر سهام، اوراق قرضه، شاخص یا کالا ناشی می شود؛ معمول ترین اوراق مشتق عبارتند از تقدم خرید و فروش (call and put option)، معاملات آتی (Future)، معاملات قیمت معین آتی (Forward) و مبادله ی آتی (swap).

تنها در طی چند سال، بلاک چین ها، به سرعت، از موضوع پرداخت ‌ها و محصولات مالی، فراتر رفته است؛ و از آن در ایجاد سیستم ‌های خودکاری استفاده می شود که تعاملات اجتماعی و اقتصادی را با نیاز کم تری به واسطه‌ ها فراهم ‌می ‌کنند. قراردادهای هوشمند، برای حفظِ تمام یا بخشی از توافق‌ ‌های حقوقی به کار می رود؛ و به ایجاد توافق های تجاری پویا، همراه با دشواری فسخ آن ها می انجامد.

مقالات دیگر :

گره یا همتا، کلید عمومی – خصوصی

نظری دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Call Now Buttonتماس با ما