گره یا همتا، کلید عمومی – خصوصی

گره یا همتا، کلید عمومی – خصوصی

گره یا همتا، کلید عمومی خصوصی، ماشین توزیع مجازی، تورینگ کامل

دکتر سیدعرفان لاجوردی – مدیرعامل موسسه حقوقی فرصت

دوشنبه ها با بلاک چین – درس گفتار دوم

تقدیم به ساتوشی ناکاماتو

بلاک چین ها، متفاوت از پایگاه ‌های داده ی ابتدایی تر عمل می‌ کنند؛ زیرا ساختار متمرکز ندارند؛ و به طور جمعی، توسط شبکه ی رایانه ‌ای همتا به همتا معروف به «همتا» (Peer) یا «گِرِه»(Node) در سراسر جهان مدیریت ‌می‌ شوند. گِرِه ‌ها، رونوشتی دقیق یا تقریباً دقیق از بلاک چین را ذخیره، و با استفاده از پروتکلی نرم افزاری تنظیم می کنند که تعیین کننده ی چگونگی ذخیره ی اطلاعات، مشارکت در معاملات و اجرای کد نرم افزار، توسط مشارکت کنندگان در شبکه است.

از آن جا که تکثیر بلاک چین، در میان شبکه ای از گِرِه ها گسترده است ، هر داده ی ذخیره شده ای در بلاک چین، ماندگاری بالا دارد؛ و حتی، در صورت خرابی نسخه ای از بلاک چین یا خرابی گِرِه، در شبکه، باقی خواهد ماند. تا زمانی که نسخه ای معتبر از بلاک چین در جایی از دنیا وجود داشته باشد، بلاک چین، توسط دیگران، قابل بازیابی و تکثیر است تا از این طریق بتوانند سوابق قبلی را بازگردانند و به معاملات جدید بپردازند. برای اطمینان از ضبط منظم اطلاعات و افزایش امنیت بلاک چین، هر بلاک چین از ساز و کار اجماع استفاده می ‌کند، یعنی، مجموعه ای از قواعد سختگیرانه با مشوق ‌ های از پیش تعریف شده و ساختار های هزینه‌ که حذف و یا تغییر یک جانبه ی داده‌ های ذخیره شده را در بلاک چین، برای هر یک از طرف ها دشوار و پرهزینه می ‌‌کند. سازوکارهای اجماع، به شبکه ی مبتنی بر بلاک چین کمک می‌ کند، به طور دوره ‌ای، درمورد وضعیت فعلی پایگاه داده ی مشترک، توافق حاصل شود، حتی اگر اعضا یکدیگر را نشناسند و روابط آن ها مبتنی بر اعتماد به یکدیگر نباشد.

با استفاده از رمزنگاری کلید عمومیخصوصی، هر بلاک چین، صحت داده‌ های ثبت شده در بلاک چین را تأیید می ‌کند؛ و به افراد اجازه می‌ دهد، با نام مستعار، در معاملات شرکت کنند، بدون این که هویت واقعی آن ها افشا شود. از آن جا که بلاک چین ها، به طور متمرکز مدیریت نمی ‌شوند، هیچ یک از طرف ها، نیاز ندارد دسترسی به بلاک چین را کنترل نماید. هم چنین ، در بلاک چین های دردسترس عموم، هر کس قادر است، حسابی مبتنی بر بلاک چین ایجاد کند که از نشانیِ عمومی، کلیدی خصوصی و رمز عبور تشکیل می شود تا بدین ترتیب، هراس خود را از مداخله ی اشخاص ثالث، در معاملاتی کاهش دهد که با دیگران دارد.

به علاوه، بلاک چین های پیشرفته تر، سیستم ‌های محاسباتی غیرمتمرکز یا ماشین توزیع مجازی (Distributed virtual machine) را با زبان ‌های برنامه نویسی تورینگ کامل (Turing-complete)، ادغام می ‌کنند؛ و طرف ها را قادر به نوشتن و گسترش برنامه‌ های قرارداد هوشمند می‌ نمایند. این برنامه ‌ها، در بلاک چین ذخیره، و توسط چندین عضو شبکه ی همتا در بلاک چین اجرا می ‌شوند؛ فرایندهای رایانه‌ایِ به اجرا در آمده، خودکارند، و مسدود کردن آن‌ ها، بالقوه دشوار است.

مقالات دیگر :

تیموتی مِی، آنارشی رمزنگاری و بلاک چین

نظری دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Call Now Buttonتماس با ما