ویزای همراه دانشجو در اسکاندیناوی

ویزای همراه دانشجو در اسکاندیناوی

ویزای همراه دانشجو در اسکاندیناوی

فائزه پاسیار و جلال سیدآبادی کارشناس حقوقی و قراردادی موسسه حقوقی فرصت :

برخلاف برخی از تصورات موجود، خانواده در کشورهای اروپایی از اهمیت فراوان و مزایای بسیاری برخوردار است. به ویژه کشورهای اسکاندیناوی به عنوان بهترین کشورها برای ایجاد و تشکیل خانواده شناخته شده‌اند. از طرفی عمده دانشجویان پذیرفته شده در دانشگاه های این کشورها علاقه های خانوادگی خود را دارا می‌باشند. این مساله موجب شده است که اکثر کشورها نهادی به نام ویزای همراه را با در نظر داشتن شرایط خاص تعبیه نمایند.

به وسیله ویزای همراه دانشجو، به شماری از افراد اجازه داده می‌شود که در کشوری که به دانشجو اجازه اقامت داده شده است، حضور یابند. افرادی که بنابر قوانین و مقررات کشورهای اسکاندیناوی می‌توانند به واسطه دانشجو به کشور محل اقامت وی عزیمت کنند، عبارت اند از: همسر، شریک زندگی و فرزندان مجرد زیر 18 سال دانشجو. به عنوان یک قاعده کلی می‌توان متذکر شد که اعطای ویزای همراه به والدین دانشجو میسر نیست. با این وجود، ممکن است در مواقعی با اثبات نیاز به حمایت والدین توسط دانشجو، امکان صدور این ویزا برای آنها نیز فراهم گردد. همچنین، در خصوص دانش آموزانی که زیر 18 سال سن دارند، صدور ویزای همراه برای والدین محتمل است.

حداکثر مدت ویزای همراه در کشور های اسکاندیناوی مدتی معادل با طول زمان اقامت دانشجو می‌باشد. مع‌الوصف، اشخاص مشمول دریافت ویزای همراه می‌توانند بعد از عزیمت دانشجو برای دریافت ویزا اقدام نمایند. طبیعی است که درخواست صدور ویزایی با مدت کمتر از اقامت دانشجو ممکن خواهد بود.

برای آنکه پرونده صدور ویزای همراه با سهولت بیشتری به انجام برسد، دغدغه های سفارت خانه ­های کشورهای مربوطه می‌بایست برآورده گردد. مهمترین نکته ای که مامورین سفارت خانه‌ها باید از آن اطمینان حاصل کنند، عدم احتمال نقض قوانین مهاجرتی کشوری است که قصد اقامت در آن وجود دارد. به عبارت ساده تر، مامورین باید مطمئن شوند که قبل از انقضای مدت ویزا، همراه به کشور متبوع خود باز خواهد گشت. نکته دیگری که از اهمیت قابل توجهی برخوردار است، این است که شخص همراه در نظم عمومی کشور میزبان اختلالی ایجاد نخواهد کرد. این اختلالات از مصادیق گسترده‌ای برخوردار است از جمله ارتکاب جرم و یا انتقال بیماری های واگیردار. در همین راستا لازم است اثبات شود که مسکن برای زندگی دانشجو و متقاضی ویزای همراه به اندازه کافی بزرگ است. به علاوه، حفظ نظم ایجاب می‌کند که شخص مهاجر نشان دهد که می‌تواند در طول مدت اقامت، خود را به لحاظ مالی تامین نماید.

جهت ایجاد چنین اطمینانی، از متقاضی ویزا مدارکی درخواست می‌شود. باقی مدارک، مانند مدارک شناسایی و مدارک اثبات رابطه زوجیت، در جهت احراز صحت و اصالت پرونده خواهد بود. اگرچه به دلیل تفاوت هایی که هر پرونده مهاجرتی با پرونده های مشابه خود دارد، ارائه لیستی از مدارک مورد نیاز ممکن نیست، اما مدارک زیر هسته اصلی مدارک قابل ارائه را تشکیل می‌دهند:

  • پاسپورت معتبر امضا شده
  • نامه تمکن مالی
  • گواهی ها و مدارک اثبات کننده رابطه والدین-فرزندی / زوجیت (حسب مورد)
  • مدارک مثبت رضایت هر دو شخص مبنی بر زندگی در یک مسکن

از جمله مهم‌ترین مزایای ویزای همراه این است که در اکثر قریب به اتفاق مواردی که این ویزا صادر می‌شود، با اجازه کار متقاضی نیز موافقت می‌شود و شخص می‌تواند مطابق قوانین و مقررات کار در کشور مربوطه اشتغال داشته باشد و یا حتی کارآفرینی کند. نتیجتا این امر این امکان را برای بسیاری فراهم می‌کند که ضمن گذراندن تحصیل، هزینه‌های خود را نیز پوشش دهند، به نحوی که یکی از اعضای خانواده به کار بپردازد و دیگری تحصیلات خود را ادامه و به اتمام برساند. موفقیت در این برهه، می‌تواند اجازه کار، صدور ویزای کار و نهایتا صدور کارت اقامت دائم را به همراه داشته باشد.

منبع : نوشته شده توسط کارشناسان موسسه حقوقی فرصت

 

دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم جهت تحصیل در خارج از کشور

 

جهت دریافت مشاوره در زمینه مهاجرت تنها کافیست شماره تماس خود را وارد کنید تا کارشناسان ما در اولین فرصت با شما تماس بگیرند.

نظری دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Call Now Buttonتماس با ما