مهاجرت تحصیلی اسکاندیناوی

مهاجرت تحصیلی (اسکاندیناوی)

مهاجرت تحصیلی (اسکاندیناوی)

فائزه پاسیار و جلال سیدآبادی کارشناس حقوقی و قراردادها

چرا اسکاندیناوی؟

اسکاندیناوی شامل 5 کشور فنلاند، سوئد، نروژ، دانمارک و ایسلند می­باشد. برای افراد بسیاری، نه­تنها در ایران، بلکه در سراسر دنیا، اسکاندیناوی نماد زندگی ایده­آل به شمار می­رود.

این کشورها دارای مجموعه‌ای از عناصر اجتماعی مثبت می‌باشند. از مهمترین این عناصر برابری اجتماعی و روحیه همیاری است که برای شهروندان فضایی بدون تنش را به همراه می‌آورد. به علاوه جمعیت پایین این کشورها باعث شده است که دولت به بهترین نحو امکان رسیدگی به امور شهروندان را پیدا کند. حاکمیت این کشورها هم چنین تاکید فزاینده ای بر محیط زیست و توسعه پایدار دارند. لذا، زیرساخت های مستحکم و نگاه رو به آینده در این کشور ها موجب گردیده است که کیفیت زندگی ارتقاء پیدا کرده و شاخص امید به زندگی به بیش از سن 5/81 سال برسد. صرف نظر از مسائل اقتصادی و اجتماعی مذکور، این کشورها از لحاظ فرهنگی و هنری نیز بسیار غنی می‌باشند چنانچه برای مثال موسیقی رایج در کشور های اسکاندیناوی، که با موسیقی نوردیک شناخته می‌شود، در زمره پرطرفدارترین موسیقی اروپایی به شمار می‌رود.

مزایای مهاجرت تحصیلی به اسکاندیناوی

مطلوبیت شرایط تحصیلی در کشورهای اسکاندیناوی بر کسی پوشیده نیست. با این حال، داشتن تحلیلی از اوضاع و احوال در این کشور ها به روشن شدن ذهن افرادی که قصد مهاجرت دارند بسیار کمک خواهد کرد. در این مطلب به برخی از مهم‌ترین مزایای تحصیل در این کشورها اشاره می‌گردد.

1- کیفیت بالای نظام آموزشی:

همانطور که در بالا اشاره گردید کشورهای حوزه اسکاندیناوی از کیفیت بالایی در نظام آموزشی برخوردار می‌باشند چنانکه کشورهای سوئد، فنلاند و دانمارک در رتبه بندی های مطرح جهان، در رابطه با کیفیت نظام آموزشی رتبه ی بالاتر از 20 را به خود اختصاص داده ­اند. اما آمار و ارقام بالا، تنها مزیت تحصیل در اسکاندیناوی نیست. توضیح آنکه ابتکار و نوآوری در اتخاذ شیوه‌های نوین آموزش یکی از ویژگی‌هایی است که همواره کشورهای اسکاندیناوی به آن شناخته شده اند. از نمونه‌های بارز این نوآوری‌ها شیوه‌های سنجش عملکرد دانش آموزان است که از برگزاری امتحانات به سمت خودسنجشی در حرکت است. مضاف بر این، سیر تحول نظام آموزشی در این کشورها، بر خلاف بسیاری از دیگر کشورهای پیشرفته، به نحوی است که دانشجویان و بالاخص دانش آموزان این کشورها یک­ بعدی تربیت نشوند و مهارت‌های جانبی زندگی و پیشرفت شغلی را نیز به بهترین نحو ممکن بیاموزند. شاید دانستن این نکته جالب باشد که در چهار کشور نروژ، فنلاند، سوئد و دانمارک که مجموعا جمعیتی حدود 26 میلیون نفر را در خود جای داده‌اند، حدود 15 دانشگاه با رتبه بالای 200 وجود دارند.

 2- شرایط اقتصادی مساعد و آینده شغلی مطلوب:

تحصیل در یک سیستم آموزشی با کیفیت بالا فرصت‌های شغلی و حرفه‌ای بی نظیری را نه تنها در این کشور ها، بلکه در سایر کشورها و به ویژ در اروپا برای فارغ ­التحصیلان فراهم خواهد آورد. نروژ، فنلاند و دانمارک، سه کشور ثروتمند جهان و مرفه‌ترین آنها هستند. رونق اقتصادی در چنین کشورهایی لاجرم به وجود فرصت‌های شغلی زیادی منجر خواهد شد. به همین دلیل بسیاری از اشخاصی که از دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی این کشورها فارغ‌التحصیل می‌شوند بلافاصله در همین کشورها مشغول به کار خواهند شد. اما چنانکه اشاره شد، فرصت‌های مناسب در سایر کشورهای اروپا نیز برای دانش آموختگان دانشگاه‌های مطرح اسکاندیناوی موجود می‌باشد. به ویژه، فارغ ­التحصیلان رشته‌های فنی مهندسی و علوم طبیعی شانس بیشتری برای پذیرش کاری در سایر کشورهای اروپایی خواهند داشت. شرایط کاری برای دانش  ­آموختگان رشته های علوم انسانی و علوم اجتماعی عمدتا برای افرادی که در حوزه بین‌المللی و یا مطالعات تطبیقی فعالیت می‌کنند بیشتر فراهم خواهد بود.

مهاجرت تحصیلی اسکاندیناوی

3- امکان اخذ اقامت دائم پس از اتمام تحصیل:

اخذ اقامت دائم پس از اتمام تحصیل از اهداف اصلی تحصیل در خارج از کشور است. از آنجایی که سوئد، دانمارک، نروژ و فنلاند، طی سال­ های اخیر از بهترین کشورهای جهان برای تشکیل خانواده و فرزند دار شدن شناخته شده‌اند، لذا فارغ­ التحصیلان بسیار تلاش می‌نمایند که از طریق روشهایی چون اخذ مجوز کار و سرمایه‌گذاری پایگاه خود را در این کشور ها حفظ و مستحکم نمایند. نکته‌ای که برای دانشجویان حائز توجه ویژه است این است که شرایط کاری به همراه خود شرایط اخذ اقامت دائم را نیز خواهد آورد، چرا که نیروی کار ماهر و متخصص مورد استقبال کشورهای پیشرفته است. از طرفی فراهم نمودن سرمایه اولیه برای مهاجرت به روش سرمایه‌گذاری برای همه متقاضیان مقدور نمی‌باشد. به همین دلیل مهاجرت کاری پس از تحصیل و اخذ اقامت دائم از این روش در عمده موارد توسط فارغ ­التحصیلان به عنوان گزینه اول در نظر گرفته می‌شود.

شرایط اخذ اقامت دائم در این کشورها، در جزئیات متفاوت است اما در عین حال اشتراکات بسیاری نیز وجود دارد. به بیان کلی، مهم‌ترین معیارها برای این کشور ها، مانند بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان، مفید بودن افراد برای جامعه و داشتن کارایی کافی در موقعیتی است که قصد دارند در آن قرار بگیرند. به همین دلیل شرایطی مانند عدم سوء پیشینه و عدم بدهی‌های معوقه به دولت در زمان اقامت موقت، از جمله مواردی است که در همه این کشور ها مشترک هستند.

مدت اقامت موقت قبل از اخذ اقامت دائم در نروژ، به عنوان یک قاعده کلی 3 سال است، اگرچه این مساله در خصوص افراد مختلف یکسان نیست. در فنلاند، این زمان در حالات مختلف متفاوت است، با این توضیح که در صورت اشتغال به کار به مدت 2 سال در فنلاند، افراد می‌تواند درخواست بررسی پرونده خود را ارائه نمایند. در صورت تحصیل در فنلاند، نصف مدت تحصیل در این زمان محاسبه می‌شود. دانمارک در مقایسه با سایر کشور های اسکاندیناوی، برای اخذ اقامت دائم شرایط دشوارتری را ایجاد کرده است. علاوه بر داشتن شرایط دیگر، این کشور به صورت کلی حداقل 4 سال اقامت قانونی را یکی از شرایط اصلی اقامت دائم در نظر می‌گیرد. که این نیز ممکن است حداقل تا 8 سال  افزایش پیدا کند.

مهاجرت تحصیلی اسکاندیناوی

 4- تعداد قابل توجه برنامه‌های تحصیلی به انگلیسی زبان:

ُتا حدود یک دهه قبل یکی از نکات منفی برای تحصیل در کشورهای اسکاندیناوی لزوم یادگیری زبان محلی این کشورها بود، در حالی که از طرفی امکانات برای فراگیری این زبان‌ها بسیار محدود بوده و از سوی دیگر یادگیری این زبان‌ها تنها فضای برقراری ارتباط با جامعه بسیار محدودی را فراهم می‌نمود. در طول سالیان گذشته تعداد برنامه‌های آموزشی به زبان انگلیسی بالاخص در مقاطع ارشد و دکتری به صورت قابل توجهی افزایش پیدا کرده است. به گزارش منابع آگاهی چون مستر پورتال و تاپ یونیورسیتیز مجموع تعداد برنامه‌هایی که در سه کشور نروژ، فنلاند و دانمارک به انگلیسی تدریس می‌شوند به عدد 1500 می‌رسد که بیشترین آنها در کشور دانمارک پیش بینی شده اند. این در حالی است که گذران مدت زمان تحصیل در این کشورها، شرایط را برای یادگیری زبان آنها بسیار آسان می‌نماید و یادگیری این زبان ها، نه‌تنها شرایط کاری را در داخل مرز های این کشورها تسهیل می‌نماید، بلکه فرصت‌های بی نظیری را برای فارغ­ التحصیلان فراهم خواهند نمود، چراکه تعداد افرادی که در کنار زبان بین‌المللی انگلیسی زبان یک جامعه محدود را بدانند زیاد نیست و این نکته امکان یافتن شغل بهتر با دستمزد بالاتری را برای این تعداد معدود به همراه خواهد آورد.

مطالعه بیشتر : هزینه های مهاجرت تحصیلی و نحوه تامین آنها

جهت دریافت مشاوره در زمینه مهاجرت تنها کافیست شماره تماس خود را وارد کنید تا کارشناسان ما در اولین فرصت با شما تماس بگیرند.

نظری دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Call Now Buttonتماس با ما