مقررات بلاک چین

مقررات بلاک چین

مقررات بلاک چین (Lex cryptogrphica) ، پایان حاکمیت قانون

دوشنبه ها با بلاک چین – درس گفتار پنجم

دکتر سیدعرفان لاجوردی – مدیرعامل موسسه حقوقی فرصت

تقدیم به ساتوشی ناکاماتو

مقررات رمزنگاری، با سیستم‌ های کدمحور متفاوت است که توسط برنامه ‌های آنلاین پیاده سازی شده اند. در حال حاضر، اکثر سرویس‌های آنلاین، اغلب به عنوان واسطه عمل می‌کنند و یا به واسطه ‌های دیگر تکیه دارند، ازجمله ارائه دهندگان خدمات ابری ((cloud، موتورهای جستجو، پردازنده‌های پرداخت، ثبت کنندگان دامنه و شبکه‌ های اجتماعی. این واسطه‌ ها، مجاز به وضع و اجرای قوانین و مقررات خاص خود هستند و به شرطی که به راحتی قابل شناسایی باشند و در یک حوزه قضایی خاص واقع شوند، برای مقامات نظارتی به عنوان نهادهای کنترل مرکزی نیز عمل می ‌کنند.

کنترل و تنظیم سیستم‌ های مبتنی بر بلاکچین دشوارتر است، سیستم هایی که عمدتاً یا منحصراً به lex cryptographica یا مقررات رمز‌نگاری متکی هستند. بلاکچین ‌ها نیاز به واسطه ‌ها را کاهش می‌ دهند و سیستم‌ هایی را تحت کنترل پروتکل‌ ها و سایر قوانین مبتنی بر کد ایجاد می‌ کنند که به طور خودکار توسط شبکه زیربنایی مبتنی بر بلاکچین اجرا می‌ شوند. با استفاده از بلاکچین و قراردادهای هوشمند، می ‌توان برنامه ‌های جدید آنلاین را مستقل از خواسته ‌های واسطه‌ های متمرکز طراحی کرد. این برنامه ‌ها چیزی غیر از کد نیستند و توسط یک پروتکل مبتنی بر بلاکچین، به صورت گسترده اجرا ‌می‌شوند، بی آن که مطابقت آن ها با قانون مورد توجه باشد.

امروزه حاکمیت اجتماعی عمدتاً توسط نهادها و سیستم ‌های بروکراتیک اعمال می‌شود که برای نظم بخشیدن به جامعه متکی به قوانین و سلسله مراتب هستند. برنامه‌ های مبتنی بر بلاکچین، برای ساختاربندی عملکردهای خود به این قوانین وابستگی ندارند؛ در عوض، برای تنظیم فعالیتهای اقتصادی و اجتماعیشان به lex cryptographica تکیه می کنند.

هر چه این فناوری بیشتر توسعه ‌می‌یابد، بلاکچین‌ ها می‌توانند انتقال ساختار قدرت را از قوانین و مقررات قانونی اعمال شده توسط مقامات دولتی، به قوانین مبتنی بر کد و پروتکل ‌های تحت کنترل شبکه‌ های غیر متمرکز مبتنی بر بلاکچین تسریع کنند. پروتکل‌ ها و تصمیمات کدمحور، باید در نهایت نحوه عملکرد این سیستم ‌ها را تعیین و ابزارهای تعامل ما را شکل ‌دهند. ما ‌می‌توانیم خود را به طور فزاینده ای تحت مجموعه ای از مقررات قرار دهیم، مقرراتی که ممکن است توسط هیچ کس کنترل نشود و مطابق با قاعده حاکمیت قانون عمل نکند.

مقالات دیگر :

کاربردهای غیرقانونی بلاکچین

نظری دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Call Now Buttonتماس با ما