تیموتی مِی، آنارشی رمزنگاری و بلاک چین

تیموتی مِی، آنارشی رمزنگاری و بلاک چین

تیموتی مِی، آنارشی رمزنگاری و بلاک چین

دکتر سیدعرفان لاجوردی – مدیرعامل موسسه حقوقی فرصت

دوشنبه ها با بلاک چین – درس گفتار اول

در 1988، تیموتی می، یکی از بنیانگذاران جنبش سایفرپانک، هشدار داد، شبحی، در جهان مدرن پرسه می­ زند. این شبح، بن­ بستی سیاسی، تروریسم، درگیری نژادی یا بحران زیست­محیطی نبود؛ بلکه رشد و گسترش شکل جدیدی از نظم غیر سلسله مراتبی به حساب می­ آمد، که مِی، آن را آنارشی رمزنگاری­ نامید. همان­طور که مِی در مانیفست آنارشی رمزنگاری شرح می­دهد، اینترنت و پیشرفت رمزنگاریِ کلید عمومیخصوصی، به­زودی، افراد و گروه‌ها را قادر می­سازد، به شیوه­ای ناشناس با یکدیگر ارتباط برقرار کنند؛ و در تعامل باشند. با تکیه بر شبکه‌های غیرقابل ردیابی و بسته‌های ضد دستکاری که پروتکل‌های رمزنگاری را اجرا ‌می‌کنند، افراد، توانایی تجارت و مذاکره در مورد قراردادهای الکترونیکی را خواهند­داشت، بدون این­که از نام واقعی یا هویت قانونی شخص، اطلاعی حاصل شود.

مِی پیشبینی کرد، افراد از بند دولت­ها رها خواهند­شد، ماهیت مقررات دولتی، توانایی اخذ مالیات، کنترل تعاملات اقتصادی و توانایی مخفی نگه­داشتن اطلاعات، به همراه تصور ما از اعتماد و شهرت، کاملاً تغییر خواهدکرد. پروتکل ‌های رمزنگاری ­شده، سیم ‌های خاردارِ ناشی از مالکیت معنوی را در می ­نوردد؛ جریان اطلاعات را باز می­ کند؛ و به افراد، توانایی جدیدی برای سازماندهی خود و تغییر ماهیت مشاغل و دولت‌ها می‌ دهد. از نظر مِی، چنین تحولی،­ اجتناب‌ناپذیر است­. همان­ طور که وی در نوشته‌های بعدی توضیح می­ دهد، غول از چراغ بیرون آمده ­است؛ و هیچ چیز جلودار موج مهار نشدنی آنارشیِ برآمده­ از فن‌آوری نخواهدبود.

بلاک­چین­ ها از بسیاری جهات، بسته‌های ضد دستکاری هستند که مِی، تقریباً سی سال پیش، آن­ها را توصیف­ کرد. آن­ها، چندین فن­آوری موجود را، شامل­ شبکه‌های همتا­به ­همتا، رمزنگاری کلید عمومیخصوصی و سازوکارهای اجماع، ترکیب کرده‌اند تا بتوانند چیزی بیافرینند که می‌ توان از یک پایگاه داده­ ی با انعطاف­ پذیری بالا و مقاوم در برابر دست ­کاری در تصور انتظار داشت. در چنین چارچوبی، افراد می‌توانند، شفاف و غیر­قابل انکار، داده‌ها را ذخیره کنند؛ و با نام‌های مستعار در معاملات مختلف اقتصادی شرکت داشته­ باشند. بلاک­چین­ها، امکان انتقال ارزهای دیجیتال، سایر دارایی‌ های باارزش، مدیریت مالکیت بر دارایی و مدیریت سوابق مهم را فراهم می‌کنند؛ علاوه بر این­ها و شاید عمیق‌ترین در میان این همه – به ایجاد فرآیندهای رایانه‌ایِ موسوم به قراردادهای هوشمند می­انجامند که قابلیت اجرای خودکار دارند.

مقالات دیگر :

پرداخت نفقه اقارب

نظری دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Call Now Buttonتماس با ما