توهمی به نام آنارشی اینترنت

توهمی به نام آنارشی اینترنت

توهمی به نام آنارشی اینترنت و آینده ای مشابه برای بلاک چین

دوشنبه ها با بلاک چین – درس گفتار ششم

دکتر سیدعرفان لاجوردی – مدیرعامل موسسه حقوقی فرصت

تقدیم به ساتوشی ناکاماتو

وقتی اینترنت برای اولین بار پدیدار شد، مانند بلاک چین، واهمه‌های آنارشی و بی قانونی را نیز به همراه آورد. همانطور که جان پری بارلو در مانیفست 1996 «اعلامیه استقلال فضای مجازی» به بهترین وجه توصیف می‌ کند، اینترنت در ابتدا به عنوان دنیای جدیدی تصور می ‌شد که در آن دیگر «مفاهیم حقوقی سنتی ازقبیل مالکیت، هویت جایگاهی نخواهدداشت». این جهان مملو از شهروندان شبکه (netizens) است که بدون دخالت نهادهای متمرکز برای سازماندهی و مدیریت امور خود به این شبکه غیرمتمرکز اعتماد می‌کنند.

اما، با تکامل و پیشرفت اینترنت، دیدگاه بارلو، یک رویای آرمان‌گرایانه صرف از آب درآمد. در حالی که طراحی اصلی اینترنت سعی در ارتقا آزادی ارتباطات، حتی به قیمت پیام‌های نامربوط، کلاهبرداری و جرم، داشت در دهه ی گذشته، به طور فزاینده ای متمرکز و تنظیم شده است. ظهور تلفن‌ های همراه، فروشگاه‌ های اپلیکیشن و سیستم عامل‌های رایانش ابری (cloud) منجر به ایجاد یک شبکه متمرکزتر شده است که تحت سلطه تعداد انگشت شماری از شرکت‌ها با توان کنترل جریان اطلاعات و معاملات اقتصادی قرار دارد.

امروزه گرایش‌های آنارشیستی اینترنت تا حد زیادی مهار شده است. با متمرکز کردن کانون مقررات بر ارائه دهندگان خدمات اینترنت (ISP) و واسطه‌ های بزرگ درگیر در ایجاد و استقرار سرویس‌های اینترنت محور، دولت‌ها به طور فزاینده ای وظیفه پلیس در اینترنت را به این اپراتورها محول کرده‌اند. برخی کشورها، به ویژه در اروپا، حتی شروع به ناحیه‌بندی و تقسیم‌بندی اینترنت و اجرای الزامات محلی سازی داده‌ها برای جلوگیری از جمع آوری و ذخیره اطلاعات شرکت‌های خارجی در مورد شهروندان خود کرده اند. کشورهایی مانند چین، روسیه، کره شمالی و ایران حتی پا را فراتر گذاشته و با استفاده از فایروال‌های ملی، اینترنتی عاری از نفوذ غرب یا مخالفت‌های داخلی ایجاد کرده‌اند.

رشد و توسعه فن آوری بلاکچین نیز مسیری مشابه را دنبال خواهد کرد. در حالی که بلاکچین ‌ها به طور فزاینده‌ای سیستم‌های مستقل و بالقوه بدون قانون را ایجاد می‌ کنند، هنوز ابزارهایی برای شکل دادن و کنترل استفاده و توزیع آن ها وجود دارد. بلاک‌چین‌ ها ممکن است نیاز به واسطه‌ها را کاهش دهند، اما بعید است که آن ها را به طور کامل از بین ببرند. حتی با این فرض که بلاکچین‌ ها منجر به اخلال در سطح گسترده ‌می‌شود، می‌توان از قوانین، نیروهای بازار، هنجارهای اجتماعی و خود این کدها برای حفظ حاکمیت قانون بهره برد.

مقالات دیگر :

مقررات بلاک چین

نظری دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Call Now Buttonتماس با ما