مهاجرت تحصیلی به آلمان

مهاجرت تحصیلی به آلمان

مهاجرت تحصیلی به آلمان

فائزه پاسیار کارشناس امور حقوقی و قراردادی موسسه حقوقی فرصت :

آلمان به عنوان یکی از نقاط تمرکز دانش، فناوری و هنر در اروپا، از مهمترین مقاصد دانشجویان بین المللی است. عوامل متعددی در محبوبیت این کشور برای دانشجویان کشورهای گوناگون جهان موثر واقع شده و مجموعه ای منظم از مزایا را برای مهاجران تحصیلی فراهم آورده است. کیفیت نظام آموزشی اولین جاذبه مراکز آموزشی و دانشگاه‌های آلمانی است که در کنار امکانات گسترده و نوین آنها محیطی مناسب برای تحصیل فراهم می نماید. به علاوه، ثبات اقتصادی موجود در این کشور جاذبه و اطمینان بیشتری برای دانشجویان و متقاضیان در هنگام تحصیل و پس از آن جهت یافتن شغل مناسب و در نهایت اقامت دائم ایجاد نموده است. مضافاً اقتصاد غنی و مراودات سیاسی و تجاری با مقیاس بزرگ این کشور، همچنان بر مزایای آن می افزاید. در مطلب حاضر، ابتداً به بررسی اهم این مزایا می‌پردازیم و سپس شرایط و چگونگی مهاجرت تحصیلی به کشور آلمان اختصارا بازگو می گردد.

 

مزایای مهاجرت تحصیلی به آلمان

فضای مطلوب برای مهاجران تحصیلی نتیجه فاکتورهای گوناگونی است که در کنار یکدیگر مجموعه‌ای کارآمد ایجاد می نمایند. مهم‌ترین عناصر این مجموعه پربازده به شرح ذیل می باشد:

1- کیفیت بالای نظام آموزشی

مهاجرت تحصیلی به آلمان

کشور آلمان مجمعی از  قدیمی‌ترین دانشگاه‌های اروپاست. تعداد دانشگاه‌های فعال آلمان که تا قبل از پایان قرن 18 میلادی تاسیس شده‌اند به عدد 30 می‌رسد. سطح عمومی عمده دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی آلمان، پس از سالها پژوهش و پیشرفت بسیار بالاتر رفته و غنی تر شده است. دانشگاه‌های کشور آلمان علاوه بر بهره جویی از امکانات مدرن، با دانشگاه‌های بسیاری از کشورهای دیگر همکاری مداوم و موثر دارند که امکان به اشتراک گذاشتن دانش را برای دانشجویان دانشگاه‌ها و کشورهای دیگر مهیا می‌سازد. از جمله این همکاری‌ها، داشتن برنامه های منظم برای تبادل دانشجو است که به شدت مورد استقبال دانشجویان قرار گرفته است. کیفیت آموزش، خود موجب ایجاد مزایای دیگری برای آلمان می‌شود که از جمله آنها رونق اقتصادی و فضای کسب و کار و نیز بالا ماندن سطح فرهنگ این کشور است.

2- آینده شغلی مطلوب در کشور آلمان و سایر نقاط قاره اروپا

مهاجرت تحصیلی به آلمان

کشور آلمان به عنوان بزرگترین اقتصاد ملی اروپا، بستر مناسبی جهت ایجاد و توسعه حیطه های کاری متنوعی است. این مساله نرخ بیکاری را به میزان قابل توجهی پایین نگه داشته است، به نحوی که میزان نرخ بیکاری در این کشور در مقایسه با نرخ بیکاری در بسیاری از کشورهای اسکاندیناوی در اوضاع مشابه که حائز شرایط بسیار مناسبی برای زندگی هستند نیز پایین‌تر می‌باشد. بعلاوه، در عمده موارد فارغ التحصیلان دانشگاه‌های آلمان در کشورهای دیگر، به ویژه در کشورهای آلمانی زبان اتریش و سوئیس نیز مقبولیت داشته و در صورت داشتن مهارت‌های لازم از آنها در حیطه های گوناگون استقبال به عمل می‌آید. از سوی دیگر حضور فعال آلمان در اتحادیه اروپا و فعالیت‌های اقتصادی و تجاری روز افزون آن در کشورهای دیگر اتحادیه اروپا زمینه مناسبی را برای افرادی به همراه می‌آورد که پس از تحصیل در آلمان قصد بنای کار و زندگی در کشورهای دیگر را دارند.

3- زبان آلمانی

مهاجرت تحصیلی به آلمان

دانستن هر زبان به معنای ایجاد فرصت‌های جدید برای یادگیری، ایجاد و توسعه کسب و کار و نیز زندگی در محیط‌های جدید است. آموختن زبان دشوار آلمانی نیز از این قاعده مستثنی نیست. گذران تحصیل در کشور آلمان، صرف نظر از آن که زبان برنامه تحصیلی شخص، آلمانی یا غیر از آن باشد، برای کسانی که قصد آموختن زبان آلمانی را دارند، یک فرصت طلایی محسوب می‌شود. یادگیری این زبان دنیایی از اطلاعات و موقعیت‌های فوق‌العاده را در آلمان و کشورهای دیگر برای متقاضیان به همراه می‌آورد.

4- امکان اخذ اقامت دائم پس از تحصیل

مهاجرت تحصیلی به آلمان

به جرات می‌توان گفت که امکان اخذ اقامت دائم یکی از مهمترین مزایای تحصیل در کشور آلمان است. اگرچه میزان سختی یا آسانی شرایط برای اخذ اقامت در دوره‌های زمانی متفاوت برای مهاجران کشورهای مختلف یکسان نبوده و به نسبت موقعیت اقتصادی و بین‌المللی کشورها متغیر خواهد بود، با این وجود اخذ اقامت پس از تحصیل در آلمان در مقایسه با بسیاری از کشورها چندان دور از دسترس نیست. در راستای حصول این هدف، می بایست ابتداً پذیرش تحصیلی اخذ شده و دوره تحصیل به طور کامل به اتمام رسیده و سپس نسبت به طی مراحل لازم و اولیه جهت اخذ اقامت دائم اقدام گردد.

 

منبع : نوشته شده توسط کارشناسان موسسه حقوقی و داوری بین المللی فرصت

 

 

مطالعه بیشتر : چگونگی طی مراحل مهاجرت تحصیلی به آلمان

 

جهت دریافت مشاوره در زمینه مهاجرت تنها کافیست شماره تماس خود را وارد کنید تا کارشناسان ما در اولین فرصت با شما تماس بگیرند.

نظری دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Call Now Buttonتماس با ما