مهاجرت تحصیلی به کانادا

مهاجرت تحصیلی به کانادا

مهاجرت تحصیلی به کانادا (مزایای مهاجرت تحصیلی به کانادا و کیفیات مهاجرت) ، اسکالرشیپ ها یا کمک‌های مالی بلاعوض

فائزه پاسیار و جلال سید آبادی کارشناس امور حقوقی و قراردادی موسسه حقوقی فرصت :

کشور کانادا در طول سالهای متمادی یکی از مهم‌ترین مقاصد مهاجرت با هدف تحصیل بوده است. این کشور، به ویژه با به کارگیری برنامه‌های مهاجرتی مدون و دقیق، از جمله اکسپرس اینتری، برای دانشجویان و متقاضیان اخذ ویزای تحصیلی از اهمیت و جذابیت ویژه‌ای برخوردار گردیده است. مطلب حاضر جهت ارائه اطلاعات مورد نیاز و کاربردی به متقاضیان محترم اخذ ویزا و مهاجرت تحصیلی به کشور کانادا در دو بخش تهیه و تدوین گردیده است. در بخش نخست، مزایای مهاجرت تحصیلی مورد بررسی قرار می‌گیرد و در بخش دوم به کیفیات مهاجرت تحصیلی در سه مقطع قبل از مهاجرت، حین تحصیل و پس از آن به طور اختصار می‌پردازیم.

الف) مزایای مهاجرت تحصیلی به کانادا

از مزایای مهاجرت تحصیلی به کانادا می توان گفت از آنجایی که اخذ پذیرش از مراکز آموزشی، نه تنها به عنوان شیوه‌ای جهت ادامه تحصیلات، بلکه به عنوان زمینه‌ای برای کسب اقامت و یافتن شغل مناسب در کشور مورد نظر محسوب می گردد، مزایای این شیوه را دو چندان می‌نماید. این نوع مهاجرت تحصیلی در مقایسه با سایر طرق مهاجرت شیوه‌ای آسان‌تر به شمار می رود. این شیوه از مهاجرت دارای مزایایی است که ذیلاً به صورت مختصر به آنها می پردازیم.

  • حفظ حقوق بنیادین:

نخستین مزیت مهاجرت تحصیلی، عدم لزوم درگیری با مسائل سیاسی و اجتماعی است. می‌توان اظهار داشت که کمترین حساسیت‌ها به لحاظ سیاسی در خصوص مهاجرت تحصیلی می‌باشد. این امر موجب می‌شود که اخذ ویزای تحصیلی با سرعت و سهولت بیشتری انجام گیرد. از سوی دیگر، بسیاری از افراد برای رهایی از شرایط نامطلوب اجتماعی، سیاسی و اقتصادی، به روش‌هایی مانند پناهندگی روی می آورند. اولین پیامد این شیوه، ایجاد محدودیت‌های جدی بر حقوق اولیه شخص می‌باشد که هم از سوی کشور متبوع و هم از طرف کشور مقصد بر شخص اعمال می‌گردند. این در حالی است که با مهاجرت تحصیلی، نه تنها تمام این حقوق محفوظ می ماند، بلکه مزایای علیحده ای نیز برای دانشجویان ایجاد می‌گردد.

  • وضعیت نظام وظیفه:

نکته دیگری که در این راستا قابل اشاره است، امکاناتی است که برای گذراندن دوره خدمت سربازی مردان، در قوانین و مقررات نظام وظیفه ایران وجود دارد. با اخذ پذیرش تحصیلی، و با سپردن وثیقه مالی امکان موکول کردن خدمت سربازی به بعد از زمان تحصیل و بازگشت به ایران وجود خواهد داشت. بعلاوه، در صورت وجود شرایطی امکان گذراندن طرح های جایگزین و کسری خدمت نیز ایجاد خواهد شد.

  • امکان مهاجرت همسر و فرزندان:

از دیگر نکات مثبت مهاجرت به شیوه تحصیلی، امکان فراهم نمودن مهاجرت موقت همسر و فرزندان می‌باشد. این مهاجرت که با اخذ ویزای همراه میسر می‌گردد، به دو طریق توریستی و اجازه کار قابل پیگیری است. مزیت شیوه اجازه کار آن است که لزومی به حصول پیشنهاد کار وجود ندارد و انجام کار برای هر کارفرمایی در کانادا ممکن می‌گردد. در خصوص فرزندان نوع ویزا، تا قبل از رسیدن به سن قانونی، توریستی محسوب شده و پس از آن برای اقامت فرزندان در کانادا، لازم است نوع اقامت آنها به نحو دیگری تغییر پیدا نماید. در غالب موارد، شیوه جدید اقامت، به واسطه تحصیل خواهد بود.

  • امکان اخذ اقامت دائم پس از تحصیل:

از مهم‌ترین مزیتهای تحصیل در کانادا، امکان بهره جویی از سیستم اکسپرس اینتری است. این سیستم در قالب سه برنامه عمده، این امکان را فراهم می‌کند تا افرادی که برای تحصیل به کانادا مهاجرت نموده اند، در کوتاه ترین زمان ممکن اقامت دائم این کشور را اخذ نمایند. برنامه‌ی تجربه‌ی کانادایی (CEC)، برنامه نیروی متخصص فدرال (FSWC)، و برنامه ­ی نیروی فنی حرفه‌ای فدرال (FSTC) سه روش عمومی استفاده از اکسپرس اینتری می‌باشند. علاوه بر این، برنامه مهاجرت تجربه استان کبک (PEQ) امکان بسیار مطلوبی را در اختیار کسانی قرار خواهد داد که خواهان مهاجرت هرچه سریعتر به کانادا می‌باشند. در بخش پایانی بیشتر به برنامه‌های مزبور، خواهیم پرداخت.

ب) کیفیات مهاجرت

در سطور ذیل، روند مهاجرت تحصیلی در سه مرحله پیش از مهاجرت، حین تحصیل و پس از تحصیل، بررسی خواهد شد.

1- پیش از مهاجرت

می‌توان گفت مدرک مهارت زبان مهم ترین مدرکی است که در طول فرایند مهاجرت باید ارائه گردد. بسته به استانی که مقصد مهاجرت می‌باشد، ارائه مدرک مهارت در زبان‌های انگلیسی و یا فرانسوی لازم است. نکته قابل توجه در این خصوص این است که مدرک زبان قابل ارائه به دانشگاه جهت اخذ پذیرش لزوما با مدرک زبانی که برای امور مهاجرت ارائه می‌گردد یکسان نیست.

در اکثر قریب به اتفاق دانشگاه‌های کانادا، تفاوتی میان ارائه مدارک تافل، آیلتس، کمبریج و پیرسون نیست و آنچه از اهمیت برخوردار است نمره اخذ شده در یکی از این آزمون هاست. با این حال برنامه مهاجرتی در کانادا تنها با آزمون آیلتس پیش خواهد رفت. بدین سبب مورد توصیه است که داوطلبین تحصیل در کانادا، خود را برای اخذ مدرک آیلتس آماده سازند تا برای انجام امور مهاجرتی، مجددا شرکت در آزمون زبان لازم نباشد.

  • ویزا

پس از اخذ پذیرش از یکی از دانشگاه‌ها یا مراکز آموزشی، نوبت به طی شدن مراحل اخذ ویزا خواهد رسید. مهم‌ترین نکته در خصوص اخذ ویزای دانشجویی اثبات توانایی مالی گذراندن مدت زمان اقامت در طول تحصیل است. این امر ممکن است از طرق گوناگونی اثبات گردد که حسب مورد توسط موسسه حقوقی و یا وکیل مهاجرتی مورد توصیه قرار می‌گیرد. اخذ استادی پرمیت و ویزای تحصیلی در دوره‌های زمانی مختلف یکسان نیست. با این حال می‌توان این زمان را در حدود 4 تا 5 ماه برآورد نمود، اگر چه در مواردی این مدت حدود یک ماه از مدت برآورد شده کوتاه‌تر بوده است.

  • انتخاب استان و دانشگاه

یکی از ملاک‌های مهم برای برنامه‌ریزی مهاجرتی به کانادا، انتخاب استان مناسب است، چرا که برخی از مقررات خاص استان‌ها ایجاب می‌نمایند که مهاجرت تحصیلی به برخی از استان‌ها، برای شماری از افراد آسان‌تر و یا دشوارتر گردد. این امر مستلزم این است که در هنگام انتخاب در آن واحد به دو معیار محل اقامت و دانشگاه محل تحصیل به صورت موازی توجه گردد. از سوی دیگر، بسیاری از کسانی که برای تحصیل به کانادا مهاجرت می کنند، ترجیح می‌دهند شرایطی را برای خود ایجاد نمایند که در صورت بازگشت به ایران نیز از مزایای تحصیل در یک دانشگاه کانادایی بهره­ مند گردند. لذا، لازم است که به لیست دانشگاه‌های مورد تایید وزارت علوم ایران نیز توجه کافی بذل گردد. در این فهرست، نام حدود 50 دانشگاه کانادایی موجود است که از میان آنها، 14 دانشگاه با رتبه عالی متمایز شده‌اند.

  • تحصیل در کالج

مدت تحصیل در دوره­ های کالج بین 2 تا 4 سال خواهد بود. متقاضیانی که دارای مدرک زبان انگلیسی نمی­ باشند، می­ بایست ابتدا در دوره­ های زبان کالج شرکت نمایند. حتی در صورت داشتن پذیرش از کالج های معتبر کشور کانادا شانس دریافت ویزای تحصیلی با دوره ­های کالج، برای متقاضیان ایرانی چندان بالا برآورد نمی‌شود.

2 -حین تحصیل

  • هزینه ها

هزینه های مربوط به مهاجرت تحصیلی را می‌توان در سه بخش کلی جای داد:

الف) هزینه های مربوط به امور مهاجرتی: این هزینه ها، هزینه های مربوط به اثبات تمکن مالی، اخذ ویزا، استخدام وکیل مهاجرتی و بلیط را شامل می‌گردد.

ب) هزینه های تحصیلی: شامل شهریه دانشگاه، خریداری اشتراک‌های رایج داخل دانشگاه و نیز خریداری کتب و لوازم التحریر.

ج) هزینه های زندگی: این دسته از هزینه ها، در بر گیرنده‌ی هزینه های اقامت، حمل و نقل، خوراک، پوشاک، ورزش و تفریح می‌گردد.

  • تامین هزینه ها

تامین هزینه های تحصیل یکی از چالش‌های بزرگ برای دانشجویان است که در صورتی که شخص از پشتوانه مالی کافی برخوردار نباشد، می‌تواند به عنوان مانعی بزرگ برای گذراندن دوران تحصیل تلقی گردد. در رابطه با اخذ کمک هزینه های مالی، باید متذکر شد که این کمک هزینه ها به چند دسته عمده قابل تقسیم هستند:

اسکالرشیپ ها یا کمک­های مالی بلاعوض:

موسسه حقوقی
اسکالرشیپ ها

اسکالرشیپ ­ها قابل تقسیم به دو بخش دانشگاهی یا خارج دانشگاهی هستند. در سالهای اخیر، تعداد اسکالرشیپ هایی که تمامی هزینه­ های دانشجو، اعم از هزینه­ های تحصیل و زندگی را پوشش دهند، بسیار اندک بوده است. با این حال در موارد قابل توجهی کمک هزینه‌های بلاعوض، چه از سوی دانشگاه و یا موسسات و چه از شرکت‌های خارج از دانشگاه وجود داشته‌اند که بخشی از هزینه های دانشجویان را پوشش خواهند داد.

فلوشیپ ها و اینترنشیپ ها:

این فرصت‌ها، در ازای انجام کار توسط دانشجو ایجاد می‌شوند. چنین کارهایی تقریبا در همه موارد مرتبط با رشته تحصیلی دانشجو می باشند. برای بهره مندی از این فرصت‌ها ارتباط صحیح و کارآمد با اساتید، شرکتها و موسسات مرتبط بسیار موثر می‌باشد.

وام‌های دانشجویی:

در بسیاری از موارد دانشگاه، به صورت مستقیم و یا به واسطه برخی از بانک‌ها، اقدام به اعطای وام‌هایی به دانشجویان می‌نماید تا با استفاده از آن از فشار مالی خود بکاهند.

کارهای دانشجویی:

کار دانشجویی ممکن است در فضای دانشگاه (on-campus) یا خارج از آن (off-campus) باشد. اجازه کار در کانادا محدود بوده و در عموم موارد از طریق انجام کار تنها بخشی از هزینه های قابل پوشش هستند.

3- پس از تحصیل

در بسیاری از موارد اشخاص پس از اتمام تحصیلات، اقدام به طی روش‌های قانونی جهت تداوم اقامت خود در کشور کانادا می نمایند. چنانکه فوقاً مورد اشاره قرار گرفت، شماری از برنامه ها برای این منظور در نظر گرفته شده‌اند که در اینجا به اختصار توضیح داده می‌شوند.

برنامه‌ی تجربه‌ی کانادایی (CEC):

در عموم موارد برنامه تجربه کانادایی روشی نسبتا آسان برای مهاجرت است. در این روش، گذراندن یک دوره یک ساله کار پس از تحصیل در کانادا و نیز داشتن سطح زبان انگلیسی از مهم ترین لازمه ها به شمار می‌روند که می‌بایست با رعایت ضوابطی اثبات گردند.

برنامه نیروی متخصص فدرال (FSWC):

ذیل برنامه نیروی کار متخصص فدرال، اگرچه تنها ظرف 6 ماه اشخاص پذیرفته شده اجازه اقامت در کانادا را خواهند یافت، اما اخیرا در اجرای این برنامه و صدور پذیرش سخت گیری بیشتری صورت می‌گیرد.

برنامه ی نیروی فنی حرفه ای فدرال (FSTC):

برنامه نیروی کار فنی و حرفه ای فدرال که از ابتدای سال 2015، زمینه جدیدی را برای مهاجرت به کانادا فراهم نمود، بر چند دسته از فعالیت‌های فنی و حرفه‌ای تاکید دارد. این دسته­ ها شامل 4 گروه اصلی و 2 گروه فرعی می باشد. از جمله شرایط استفاده از این روش اثبات مهارت فنی و حرفه‌ای و نیز ارائه مدرک زبان مناسب می‌باشد. این برنامه کمتر توسط دانشجویان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برنامه مهاجرت تجربه استان کبک (PEQ):

برنامه تجربه کبک زمینه مناسبی را بالاخص برای دانشجویان هموار می‌نماید. پس از اجازه اقامت از این طریق امکان اقدام برای مهاجرت دائم کانادا نیز موجود می‌باشد. مهم ترین نکته در این خصوص آن است که به دلیل فرانسوی زبان بودن این استان، لازم است آشنایی کتبی و شفاهی با زبان فرانسه در سطوح پیشرفته وجود داشته باشد.

 

مهاجرت تحصیلی به آلمان

جهت دریافت مشاوره در زمینه مهاجرت تنها کافیست شماره تماس خود را وارد کنید تا کارشناسان ما در اولین فرصت با شما تماس بگیرند.

نظری دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Call Now Buttonتماس با ما