آینده حقوق در کانادا

آینده حقوق در کانادا

آینده حقوق در کانادا

جلال سیدآبادی کارشناس حقوقی و قراردادی موسسه حقوقی فرصت :

برای بسیاری از دانشجویان و دانش آموختگان حقوق در ایران، توسعه کسب و کار مرتبط در حیطه حقوق در کشور کانادا یک رویا تلقی می‌شود. با در نظر داشتن تفاوت زیاد نظام های حقوقی ایران و کانادا، تفاوت زبان و رقابت برای مشاغل حقوقی در کانادا، این این امر نه تنها برای ایرانیان، بلکه برای شهروندان اروپایی دور از دسترس تلقی می‌شود. با این حال اطلاع کافی از کیفیات ادامه حیات حقوقی در کانادا می‌تواند مساله را از یک رویای غیر ممکن به یک هدف بلند مدت تبدیل کند. نکته ای که توجه به آن از اهمیت اساسی برخوردار است، جایگاه تحصیل در ایجاد و توسعه فضای کاری حقوقی در کانادا است.

در سطور ذیل، ابتدا برترین دانشگاه های کشور کانادا برای تحصیلات حقوقی و نیز شرایط پذیرش این دانشگاه ها را اجمالا معرفی می‌کنیم و سپس تلاش می‌کنیم تصویری از شرایط کاری کانادا در رشته حقوق را ترسیم نماییم. لازم به ذکر است که این مطلب منصرف از کیفیات تحصیل و کار در استان کبک است.

  • بهترین دانشگاه های کانادا برای تحصیلات حقوقی کدام اند؟

اگرچه کانادا خاستگاه دانشگاه های مهمی در رشته حقوق بوده است، اما نکته جالب توجه در رابطه با دانشگاه های این کشور ناهمگون بودن آن ها از لحاظ رتبه جهانی است. این بدین معناست که فاصله دانشگاه های درجه اول این کشور با دانشگاه های درجه دوم آن، در رتبه بندی های جهانی بسیار زیاد است. توضیح اینکه تعداد دانشگاه ها و مراکز آموزشی کانادا که در رتبه های زیر 100 جهانی قرار گرفته اند به 8 می رسد. از سوی دیگر، تعداد دانشگاه هایی که در حد فاصل 100 تا 200 قرار می گیرند از عدد 10 تجاوز نمی کند. نتیجتا تعداد دانشگاه هایی که در رتبه های بالای 300 جای گرفته اند به طرز غیرقابل ملاحظه ای نسبت به دانشگاه های ممتاز آن زیاد است.

از بهترین دانشگاه ها برای تحصیل در رشته حقوق می توان به دانشگاه های مک گیل، تورنتو، بریتیش کلمبیا، دانشگاه اوتاوا، دانشگاه مونترال، کلگری، یورک و دالهاوس اشاره نمود. جزئیات شرایط هرکدام از این دانشگاه ها برای اعطای پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد و بالاتر با یکدیگر متفاوت است. با این حال، صرف نظر از لزوم داشتن مدرک کارشناسی در رشته حقوق، مدرک زبان انگلیسی با نمره بالا (5/6 یا 7 در آزمون آیلتس و نمره 90 الی 105 در آزمون تافل) از جمله مهم ترین شرایط مقرر شده توسط دانشگاه ها برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد است.  جمله مواردی که دانشگاه ها آن را الزامی تلقی نمی‌کنند ولی در رقابت شدید دانشجویان از آن ها به عنوان یک معیار مهم استفاده می‌کنند، سابقه کار پژوهشی، شرکت در موت کورت ها، فعالیت های فوق العاده مانند فعالیت انجمن های علمی و سابقه کار حقوقی مرتبط است. در مقطع دکتری اهمیت کار پژوهشی بسیار بیشتر است. به نحوی که عمده دانشگاه ها لزوم آن را تصریح می‌کنند. به علاوه بر این در ارتباط با اساتید غالبا ارائه پروپوزال تز دکتری امری بدیهی و ضروری تلقی می‌شود.

  • کار حقوقی

شیوه تقسیم کار در رشته حقوق، در کشور کانادا مانند بسیاری از رشته ها به سمت تخصصی شدن پیش رفته است. بخش عظیمی از این اتفاق مدیون فعالیت موسسات و شرکت های حقوقی بوده است. هر شرکت حقوقی یا در حیطه خاصی از حقوق فعالیت می کند و یا دپارتمان های مجزایی برای حوزه های مختلف حقوقی ایجاد نموده است. نتیجه مستقیم این امر این بوده است که بسیاری فارغ­ التحصیلان حقوقی ترجیح می دهند، به جای آن که در دفتر شخصی خود فعالیت کنند، در قالب موسسات و شرکت های حقوقی به فعالیت خود ادامه دهند. فضای کار برای  نکته دیگر این است که اگرچه وکلا و کارشناسان درگیر در دعاوی دستمزد بالاتری دارند، اما این امر بدین معنا نیست که درآمد کارشناسان قراردادی، مشاوران یا سایر فعالان حقوقی پایین است.

  • کار در شرکت های حقوقی

برای کار در شرکت های حقوقی کانادا لازم است مهارت های مورد نظر این شرکت ها توسط متقاضی برآورده شوند. این امر مستلزم این است که شخص سابقه ای از خود ارائه کند که نشان دهنده توانایی های مورد نظر باشد. از آنجا که تعداد موسسات مشابه در ایران بسیار معدود است و از طرف دیگر تقریبا کلیه شرکت های حقوقی خارجی، به دلایلی مانند تحریم ها دفاتر خود در ایران را تعطیل نموده اند، توصیه می شود که افرادی که قصد کار در کانادا را دارند، با ارتقاء سطح زبان و نیز دانش حقوقی خود، کار در شرکت های حقوقی اروپایی یا اماراتی را پله اول فعالیت خود قرار دهند.

  • وکالت در کانادا برای ایرانیان

فعالیت در کسوت وکالت در کانادا مستلزم موفقیت در آزمون ورودی کانون وکلای کانادا می باشد. برای آنکه شخص صلاحیت شرکت در آزمون را به دست آورد، لازم است آشنایی کافی خود با شماری از موضوعات حقوق کانادا را به متولی برگزاری نشان دهد. می توان مدعی شد تنها راه اثبات این آشنایی برای ایرانیان، گذراندن یک مقطع کارشناسی ارشد در حقوق کامل لای کانادا و تایید دانش حقوق شخص توسط دانشگاه های مورد تایید دولت کانادا است. موضوعاتی که لازم است  شامل 8 بخش هستند که از میان آنها 5 مورد اول ضروری و غیرقابل حذف هستند. این موارد به شرح ذیل هستند:

  • حقوق اداری کانادا
  • حقوق اساسی کانادا
  • حقوق کیفری کانادا
  • مبانی حقوق کانادا
  • حقوق مسئولیت حرفه ای کانادا
  • حقوق اموال
  • حقوق قرارداد ها
  • حقوق مسئولیت مدنی

    منبع : نوشته شده توسط کارشناسان موسسه حقوقی فرصت

ویزای همراه دانشجو در اسکاندیناوی

جهت دریافت مشاوره در زمینه مهاجرت تنها کافیست شماره تماس خود را وارد کنید تا کارشناسان ما در اولین فرصت با شما تماس بگیرند.

نظری دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Call Now Buttonتماس با ما