نماد اعتماد الکترونیکی (اینماد)

نماد اعتماد الکترونیکی (اینماد)

نماد اعتماد الکترونیکی (اینماد)

مریم احمدی فالحی

موسسه حقوقی و داوری بین المللی فرصت

نماد اعتماد الکترونیکی (اینماد) نشانه‌ای است از که از سوی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وابسته به وزارت صنعت و معدن و تجارت ایران (صمت) به عنوان مجوزی به فروشگاه‌های اینترنتی داده می‌شود. از جمله شرایط لازم برای گرفتن اینماد داشتن یک وب‌گاه که امکان خرید اینترنتی را فراهم می‌سازد به نحوی که تمام مراحل سفارش از طریق سایت باشد و همچنین دارا بودن صفحه پرداخت در همان وب‌گاه است. هدف از راه‌اندازی این سیستم در واقع سامان‌دهی کسب و کارهای اینترنتی و رسیدگی به تخلفات آنها و رسیدگی به حقوق مصرف‌کنندگان است.

برای این‌که بفهمیم یک وب‌گاه چه زمانی اینماد را دریافت کرده و تا چه زمانی اعتبار دارد باید بتوان روی آن کیلیک نمود و در ادامه صفحه‌ای از سایت enamad.ir باز میشود که در آن اطلاعات صاحب امتیاز و تاریخ اعطا و اعتبار آن وجود دارد. در غیر این صورت اگر با کیلیک به سایت مذکور وارد نشدید استفاده از اینماد به صورت تزیینی و تخلف است.

نماد اعتماد الکترونیکی (اینماد)
نماد اعتماد الکترونیکی (اینماد)

اینماد دارای دو سطح مقدماتی و پیشرفته است. در ابتدا با شروع کسب‌وکار نماد یک ستاره اعطا می‌شود. اعطای نماد دائم یک ستاره بدین‌گونه است که پس از اعطای نماد موقت فرآیند بررسی فروشگاه و دریافت نماد دائم آغاز می‌شود و در این پروسه باید مجموعه‌ای از معیارها بررسی و احراز شود.

در سطح مقدماتی کسب‌وکارها در پروسه‌ای برای دریافت اینماد دو یا سه ستاره مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و در این سطح شاخصه‌هایی نظیر پاسخگویی به شکایات، حسن رفتار تجاری، وضعیت مدیران، شاخص‌های مالی، کیفیت خدمات، امنیت، کیفیت سرویس، مدت زمان فعالیت و رضایت مشتری بررسی می‌شود و بر اساس امتیاز به دست آمده دو تا سه ستاره دریافت خواهد کرد.

در سطح پیشرفته برای دریافت اینماد دو تا پنج ستاره، کسب‌وکار در خصوص وضعیت مدیران، نظام مدیریتی، پیشینه کسب‌وکار، وضعیت مالی، بیمه و ضمانت‌ها، کیفیت سرویس‌دهی، امنیت و در آخر رضایت مشتریان مورد بررسی قرار می‌گیرد.

برخی از معیار‌ها در هر دو سطح وجود دارند اما نحوه امتیاز‌بندی متفاوت است و بدیهی است که در سطح پیشرفته معیارها با دقت بالاتری ارزیابی می‌شود.

اکنون به منظور تسهیل حداکثری برای کسب و کارهای خرد متقاضی اینماد، فرآیند ساده‌شده‌ای در قالب اینماد بدون ستاره صرفاً با احراز هویت و دامنه ایجاد شده است. در توضیحات بیشتر باید گفت کسبوکار خرد، کاری است که تعداد تراکنش‌های آن در ماه کمتر از ۵۰ عدد و مجموع مبلغ تراکنش‌های آن در ماه کمتر از ۵۰۰ میلیون ریال باشد. هرگاه مجموع تعداد تراکنش‌ها یا مبلغ آن‌ها در طی یک ماه از این مقدار بیشتر شود باید ظرف مدت ۱۰ روز ضمن طی مراحل کامل دریافت اینماد نسبت به دریافت اینماد ستاره‌دار اقدام نمایند.

با دریافت اینماد، کسب‌وکار ملزم به دریافت کد رهگیری مالیاتی برای درگاه پرداخت وب‌گاه است و این مهم خود می‌تواند به سامان دادن مالیات های کسب‌وکارهای اینترنتی سرعت بخشد. البته باید توجه داشت که این نماد صرفاً برای وب‌گاه‌هایی (سایت‌های اینترنتی) است که درگاه پرداخت دارند وکسب‌وکارهایی که از طریق اینستاگرام و تلگرام اقدام به فروش می کنند را شامل نمی‌شود که خود می‌تواند یک بازار خاکستری یا بعضاً سیاه را در برابر بازار سفید ایجاد کندکه ممکن است در این میان کلاهبرداری هم اتفاق بیفتد و به راحتی قابل پیگیری نباشد و البته کارت‌به‌کارت کردن وجه نیز نمی‌تواند شامل پرداخت مالیات کسب‌وکار شود.

بزرگترین رقیب کسب‌وکارهای دارای اینماد نیز همین کسب‌وکارهای اینترنتیِ اینستاگرام و سایر بسترهای شبکه‌های اجتماعی هستند که باید برای آنها چاره‌ای اندیشید زیرا استفاده از درگاه های امن و مجوزدار نه تنها بر اساس مقررات و قابل پیگیری است بلکه بیشترین امنیت و آسودگی خاطر را برای مصرف کننده دارد.

مقالات دیگر : تاریخچه کانون وکلا و نحوه پذیرش وکیل در ایران

نظری دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Call Now Buttonتماس با ما